datowanie: 1722
warsztat: (atrybucja) Johannes Söffrens z Elbląga i Jerzy Dąbrowicz z Lubawy
wymiary: wys. 535 cm; szer. 302 cm
technika: drewno polichromowane i złocone, metalowe koszulki i wota
figura Matki Bożej
datowanie: XVI w. metalowe koszulki XIX i XX w.
technika: drewno lipowe złocone i polichromowane, metalowe korony i koszuli
Obraz zasuwowy Wniebowzięcie Matki Bożej
datowanie: 1755
autor: Johannes Georg Petri
technika: olej na płótnie
Pochodzący z 1722 roku ołtarz przeznaczony do eksponowania cudownej figurki Matki Bożej Lipskiej znajduje się w kaplicy południowej, noszącej wezwanie Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. Proboszcz i dziekan lubawski Franciszek Barnicki zatrudnił do jego wykonania Johannesa Söffrensa [czyt. Zefrensa] z Elbląga, rzeźbiarza pracującego dla biskupów chełmińskich. Prace nad nastawą dokończył jego uczeń, zamieszkały w Lubawie Jerzy Dąbrowicz. Owalna rama, ozdobiona liśćmi akantu i girlandami kwiatowymi podtrzymywana jest u dołu przez parę aniołów i małe aniołki po bokach. Znajdującą się wewnątrz rzeźbę Matki Boskiej z Dzieciątkiem otaczają obłoki, promienie, tarcze z łacińskimi wezwaniami z litanii loretańskiej oraz uskrzydlone główki anielskie. Całość wieńczy wydatna korona unoszona przez parę aniołów. Pozbawiona elementów architektonicznych późnobarokowa struktura wykonana została w drewnie, bogato złoconym i srebrzonym. W 1755 roku pochodzący ze Śląska toruński malarz Johann Georg Petri wykonał obraz zasłonowy ołtarza z przedstawieniem Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. Artysta powtórzył tu kompozycję, której autorem był malarz Giovanni Battista Piazzetta [czyt: dżiowani batista piacetta]. Petri z pewnością nie widział włoskiego oryginału, ale dysponował kopią graficzną, dlatego obraz z Lubawy jest lustrzanym odbiciem dzieła Piazzetty [czyt. piacetty] i posiada inna kolorystykę. W trakcie uroczystości związanych z kultem Matki Bożej Lipskiej obraz był opuszczany, odsłaniając cudowną figurkę.